Sider

søndag 25. september 2016

Fanø Strikkefestival

Endelig var det klart for Fanø Strikkefestival. Marit og jeg har venta lenge på dette og det ble så bra som vi forutså. Vi hadde bestilt billetter til festivalen på mars så vi har gledet oss lenge. Alt var på plass for å skape god stemning, hyggelig mennesker, masse fint garn, god mat, godt vær og en fantastisk øy for en strikkefestival. Og for ikke å glemme en super vertinne.
Fanø er en fantastisk øy med mye fin natur og flott bebyggelse så det er verd å ta turen hit selv uten strikkefestival. Sjefen selv Christel Seyfarth er den perfekte vertinne og er på plass overalt til enhver tid, imponerende. Vi ble fasinert over alle de fine husene med velstelte hager og hvite stakittgjerder.
Det var kø for å komme inn og få billetter men når du først var inne i teltet var det som å komme til garnhimmelen, her var det mye fint. Så vi fikk handlet så det holdt.
Ved siden av teltet ligger Realen der det er god plass til å sette seg ned med strikketøyet, her er det foredrag og utstilling. I tillegg til førvisning på Den store strikkedysten som er et danskt realytystrikkeshow. Etter som det var usedvanlig godt og varmt vær i år var folk stort sett utenfor og koste seg i sola.
Det er disse vakre fargene som kommer av seg selv når sand og himmel møtes det må bare oppleves. Her fra en rusletur på stranden for å avreagere litt etter mange opplevelser.
Og litt handling ble det. Var litt redd for at kofferten skulle sprekke på turen hjem men det gikk bra. Fikk kjøpt to strikkekit fra Christel Seyfarth art knit, som var det store målet med turen. Et strikkekit fra Di Gilpin som vi var på et foredrag med, og masse nytt garn som jeg aldri har hørt om før. Det var mye strikkepakker som ble solgt og det var nok bra for det var litt kaotisk og mye mennesker til tider i teltet. Så det ble lettere å bestemme seg og velge når alt var i pakker. Vi kommer tilbake med mer fra Fanø på podcast med Marit.
Jeg har også klart å strikke litt. Jeg har blitt ferdig med Aisling av Justyna Lorkowska i Silkblom Fino fra BCgarn kjøpt på Grünerløkka Garn og selvspunnet flerfarget merino/silke fra Three Waters Farm. Jeg var veldig skeptisk på hvordan dette ville bli underveis men resultatet ble veldig bra. Dette er et godt mønster å strikke, godt beskrevet og enkelt å utføre. Justyna Lorkowska har mange fine designs så det er verd å ta en titt. Mønstret er kjøpt på Ravelry.
Jeg er fornøyd med overgangene og fargene står godt til hverandre. Garnet jeg spinner selv er litt ujevnt men her er det helt greit.
Da er vi i gang med samstrikk på jobben. Thale, Marit, Gunn og jeg strikker alle Sinnasaujakka av Ann Myhre/Pinneguri. Dette blir gøy. Vi strikker i ullgarn alle sammen men i forskjellige farger. Vi strikker i etapper så alle klarer å henge på. Oppdateringer kommer. 
I tillegg til denne jakka har jeg startet på The Doodler, måtte jo ha et enkelt strikketøy til turen til Fanø. Men nå skal jeg få noen prosjekter ferdig før jeg starter på noe nytt og Alvelyskofta er den som skal bli ferdig først, jeg har ikke så mye igjen så jeg rekner med at det går fort. Nå gleder jeg meg til å starte på noe av det nye garnet så det er bare å heng i.






1 kommentar:

  1. Herlig reportasje, Heidi! Fanø var en virkelig flott øy og strikkefestivalen en inspirasjonskilde til 10000! Dette må vi gjøre flere ganger!

    SvarSlett